© Karin Hesse "Gul båt"

Mest komprimerade är åtta små bilder målade med pastellkrita, där form och färg blir integrerade på ett bildplan. De är monumentala trots sitt lilla format, som vore de skisser till något större. Bakom den färgstarka och på sitt sätt dekorativa ytan laddas bilderna med kollisioner och kast som ett slags ledtrådar till mera omfångsrika berättelser.

© Karin Hesse "Krossad svart man"

© Karin Hesse "Värtahamnen eller Veckefjärden"

© Karin Hesse "Hommage till Per Kirkeby"

Karin Hesse
Galleri Veckefjärden, Örnsköldsvik,

till augusti

Vill man sedan hitta essensen i Karin Hesses bildvärld, detta om färgens komplexa möte med formen, är ett bra tips att gå till målningen ”Hommage till Per Kirkeby”.

Karin Hesse

I ett par års tid har Margareta Olofsson vid Galleri Utås drivit ett informellt galleri vid golfbanan på Veckefjärden. Utställningslokalen, som egentligen är ett trapphus vid restaurangen, har väl inte de bästa förutsättningarna men är ändå tillräcklig för att ge en vink om ett pågående konstnärskap. I sommar visar Karin Hesse abstrakta landskap, i den meningen att det finns knappa antydningar av landskap och figurer i ett abstrakt förhållningssätt. Utställningen spänner över ett brett fält från reflekterande collage till sammansatta och spänningsfyllda målningar.

Karin Hesse tillhör de konstnärer som inte sticker under stol med sin höga ambitionsnivå, och det är de svårigheter hon uppsöker som gör henne intressant. Två målningar med motiv från Veckefjärden sticker i sin radikala enkelhet ut från den övriga utställningen. Det ser ut som en annan konstnär varit framme tills jag börjar förstå sammanhangen, att hon just ser det förutsättningslösa konstnärliga arbetet i sig som ett motiv, att det finns en avgörande poäng i att våga diametrala grepp.